In de voorgaande paragraaf noemden we een aantal mogelijke indicatoren voor de servicegraad. Maar welke is in een bepaalde situatie het meest geschikt? De belangrijkste vragen bij het kiezen van een performance indicator voor de servicegraad zijn:
Je hebt bijna nooit genoeg aan één indicator voor je hele assortiment. Maar omgekeerd geeft een aparte indicator per artikel je enorm veel werk voor gegevensregistratie en –verwerking. We bevelen aan om je artikelen en/of orders te groeperen naar hun kenmerken.
Bijvoorbeeld: Welke soorten artikelen heb ik in voorraad? Zijn er artikelgroepen met verschillende concurrentieverhoudingen? Is elk voorraadtekort even belangrijk? Moeten bepaalde afnemers met prioriteit behandeld worden?
In veel organisaties blijkt deze indeling nog te grof. Dan zul je binnen je artikelgroepen nog een verdere nuancering in de normstelling moeten aanbrengen. De abc-analyse kan daarbij een nuttig hulpmiddel zijn.
Daarna kun je per groep of per product/markt-combinatie een doelstelling vaststellen voor de te realiseren servicegraad. Door meting controleer je vervolgens of je die doelstelling haalt.
Een servicegraadmeting kun je gebruiken als stuurmiddel. Je kunt bijvoorbeeld werken aan verlaging van de voorraadkosten, of aan minder productiestops, door verhogen van de interne servicegraad. Meting van de externe servicegraad kun je gebruiken om bijvoorbeeld de leverbetrouwbaarheid te verhogen en daardoor je omzet te vergroten.
Meting van de servicegraad helpt je om knelpunten in de goederenstroom te signaleren zodat je gericht kunt werken aan verbetering.
Er zijn situaties denkbaar, waarbij de servicegraad geen goede prestatiemaatstaf kan zijn. Stel dat een artikel bij maar één leverancier verkrijgbaar is. En dat het artikel schaars is, dat er vaak een tekort is bij de leverancier. Dit zal gaan om een artikel, waar alleen incidenteel behoefte aan bestaat. In dit geval heb je een situatie waar de voorraadbeheerder weinig aan kan veranderen.
Als je bedrijf veel van dit soort artikelen heeft, dan is de servicegraad geen goede indicatie voor de kwaliteit van het voorraadbeheer. In zo’n geval is het beter als je de uitstaande bestellingen nauwkeurig in de gaten houdt. Je moet direct actie ondernemen als je aan ziet komen dat de levertijd wordt overschreden, of eigenlijk al eerder.