Als je kosten wilt verlagen of flexibiliteit wilt vergroten, moet je het ontkoppelpunt stroomopwaarts verschuiven. Maar daar zit een ‘natuurlijke’ rem op: elke verschuiving stroomopwaarts betekent een verlenging van de doorlooptijd van een klantenorder. Het KOOP kan maar zó ver naar links, als de markt toelaat. De kwestie waar het om gaat, is: “hoe lang wil/kan de klant op het product wachten”. Wil je betere service bieden en kunnen ingaan op specifieke klantenwensen? Schuif dan het KOOP zoveel mogelijk naar rechts. Ook hier is er een ‘natuurlijke’ rem, je kunt niet verdere naar rechts als de kosten van voorraad en het verlies van productie efficiëntie de kostprijs zover verhogen, dat niet meer tegen goede verkoopprijzen kan worden aangeboden.
Samenvattend staan de 5 karakteristieke posities van het KOOP in onderstaande tabel.

tabel 1: 5 kenmerkende plaatsen voor het KOOP
In onderstaande figuur worden de 5 plaatsen voor het KOOP nogmaals weergegeven, met per plek een korte karakterisering:
figuur 7: verschillende plaatsen van het KOOP
Bij het kiezen van een goede locatie voor het KOOP spelen de vier volgende overwegingen een rol:
De keus voor een bepaald ontkoppelpunt behoort dus het resultaat te zijn van een afweging. Enerzijds speelt de investering in voorraden, en anderzijds de verwachte omzetverliezen door nee-verkoop of te lange levertijden. De afweging gaat dus over twee fundamentele vragen:
Hoe ver kun je de voorraad stroomopwaarts leggen zonder dat je klanten verliest door te lange levertijden?
Hoe ver kun je de voorraad stroomafwaarts leggen voordat je onacceptabele voorraadkosten en voorraadrisico’s krijgt?