Logistiek kost wat, maar brengt als het goed is, veel meer op.
Een aanzienlijk deel van de kosten van een onderneming wordt veroorzaakt door de logistieke activiteiten. Denk maar aan het vermogen dat is geïnvesteerd in voorraad die bestaan uit de drie R-en (rente, ruimte en risico) en in allerlei opslag- en transportmiddelen als de benodigde ruimte voor opslag, heftrucks, pallets, fust of kratten. Denk ook maar aan de kosten voor magazijnstellingen, interne transportmiddelen, scanners en printers, hard- en software, de personeelskosten van planning, inkoop, materials handling, orderverzamelen en de kosten van het extern transport.
Omdat het kosten zijn die op heel verschillende plaatsen in de onderneming worden gemaakt, is het in de meeste bedrijven erg lastig om de volledige logistieke kosten compleet in kaart te brengen.
Voorbeelden van (meestal) goed zichtbare logistieke kosten zijn:
Kosten van Customer Service
Fysieke Distributie zorgt voor het goed uitvoeren van de laatste schakel tot aan de klant. Een flinke kostenpost maar het resultaat is bepalend voor de klant om klant te willen blijven.
Kosten van Voorraad
Voorraad heeft op twee manieren invloed op de rentabiliteit van het vermogen. Daar komen de voorraden op twee plaatsen in voor:
Rtv (rentabiliteit van het totale vermogen) = (bruto winst marge) x (omloopsnelheid)
|
Een heldere kijk levert de DuPont-chart, zie figuur 19. In het schema kun je de hierboven weergegeven rentabiliteitsberekening zien en worden deze componenten verder ontleed.

Figuur 19 DuPont-chart
‘Logistiek denken’ heeft grote invloed op het bedrijfsresultaat. Daar zijn veel redenen voor aan te wijzen. We noemen een paar voorbeelden.
Productontwerp: geen overbodige bewerkingen, modulair opbouwen, handig te assembleren, goed te verpakken en hanteerbaar in de verdere keten.
Productieproces: flexibel, seriegrootte afgestemd op de vervolgprocessen en op de marktvraag voor het eindproduct, gebruik van poka-yoke methoden (zo ontwerpen van het productieproces, dat het bijna onmogelijk is om een fout te maken), alleen tussenvoorraad voor de bottleneck in het proces.
Efficiëntie: Materials Management zorgt voor de productieplanning en voor de beschikbaarheid van de onderdelen en materialen, en bepaalt de doorlooptijd van orders, de voorraad onderhanden werk en de efficiëntie van de productie-installaties.
Verder kun je veel baten vinden in het verbeteren van de marktpositie. Daar kan logistiek erg veel aan bijdragen, door in te spelen op de wensen en eisen die marketing heeft onderkend in de markt. Logistiek kan waarmaken wat marketing wil en wat verkoop heeft beloofd, door:
Verder kun je heel veel baten bereiken door het verlagen van de logistieke kosten:
Hou daarbij de ‘hoofdwet’ van planning in het oog: reageer snel, maar gedempt.