In module 6 heb je kunnen zien, hoe je – ondanks variatie in de vraag – je servicedoelstelling kunt halen door het instellen van de juiste veiligheidsvoorraad.
In de dagelijkse praktijk zal ook de leadtime kunnen variëren. Om er voor te zorgen, dat de servicegraad aan je eisen voldoet, zul je dus ook een beveiliging moeten hebben om levertijden op te vangen die langer zijn dan gemiddeld. Je moet ‘veiligheidstijd’ inbouwen in je bestelsysteem, door eerder te bestellen. Eerder dan het moment waarop je voorraadhoogte het niveau B = d x L heeft bereikt (als we even afzien van veiligheidsvoorraad voor variatie in de vraag).
Berekening van de VV bij variatie in de levertijd
Je kunt – ook bij variatie in de leadtime – het gewenste serviceniveau bereiken, door je bestelniveau te verhogen met een veiligheidsvoorraad. Net als bij de beveiliging tegen variatie in de vraag. De formule voor de veiligheidsvoorraad die je nodig hebt om spreiding in je levertijden op te vangen, lijkt erg op de formule voor de veiligheidsvoorraad voor spreiding in de vraag, maar het uitgangspunt is anders.
Je hoogte van je veiligheidsvoorraad hangt nu af van de standaard deviatie van de leadtime. De variatie in de vraag gedurende de leadtime voor zover die een gevolg is van variatie in de leadtime, vind je door de spreiding in de leadtime te vermenigvuldigen met de gemiddelde vraag per tijdseenheid.
σv = σLT x d
vv = κ x σv (= κ x σLT x d)
waarbij:
k = veiligheidsfactor
σv = standaarddeviatie van de vraag door spreiding in de leadtime
sLT = standaarddeviatie van de levertijd
d = vraag per tijdseenheid (NB in dit geval moet dat dezelfde tijdseenheid zijn, als die van de standaarddeviatie van de levertijd)
Voorbeeld
PSatee verkoopt onder andere Balinese Satésaus in potten van 5 liter. De vraag naar deze satésaus is constant 2200 per maand. PSatee maakt deze speciale saus echter niet zelf, maar koopt deze in bij een concullega, die werkt met een standaard levertijd van één maand. De levertijd blijkt echter niet erg constant. Cijfers over de afgelopen jaren laten zien dat de standaarddeviatie van de levertijd 0,25 maanden is. Om de afnemers tevreden te houden wil de marketing afdeling van PSatee als serviceniveau 95%. Bij hoeveel voorraad moet PSatee de volgende partij saus bestellen?
Bij 95% service niveau is κ = 1,64. De veiligheidsvoorraad wordt dan 1,64 vermenigvuldigd met de standaarddeviatie van de vraag. Dat is op zich dan weer de standaard deviatie van de levertijd maal de vraag per tijdseenheid. Hieruit volgt:
Bestelniveau = 2.200 + 1,64 x 0,25 x 2200 = 3.102.
Gelukkig had PSatee de vraaggegevens uit dezelfde bron gehaald als de spreiding van de levertijd, beide grootheden waren daardoor uitgedrukt in dezelfde tijdseenheid (maanden).