Logicollege

Plaats van logistiek in de organisatie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Organisaties zijn vaak functioneel ingericht. Dat wil zeggen dat de primaire functies (Inkoop, Productie en Verkoop) een herkenbare plaats hebben, direct onder de directie. Voor Inkoop is dat bijvoorbeeld de plaats waar alle inkoopmedewerkers zijn ondergebracht en waar alle inkoopactiviteiten plaatsvinden.

In een organisatie die functioneel is ingericht, is geen eenduidige plaats voor de integrale logistieke functie te vinden. In zo’n geval worden de tactische en operationele aspecten van logistiek vaak verdeeld over verschillende functies, bijvoorbeeld het deelgebied Materials Management bij Productie en het deelgebied Fysieke Distributie bij Marketing & Verkoop.

De strategische activiteiten worden in dat geval ondergebracht in de staf van de organisatie. Denk aan benchmarking en aan analyse, ontwerp en beheer, van de ICT-systemen en van processtructuren.

Figuur 9   functioneel ingedeelde organisatie

In een productgewijs georganiseerde onderneming kan de tactische en operationele logistiek worden samengevoegd met productmanagement tot de functie Category Management.

Ook in de gevallen dat logistiek een plaats in een organisatie heeft gekregen als een ogenschijnlijk zelfstandig functioneel vakgebied, moet je je realiseren dat logistiek gaat over stromen, dwars door het totale bedrijf (van goederen, informatie, personen, dieren). Er zullen daarom tal van intra-organisationele relaties bestaan. De logistieke functie zal vaak het voortouw nemen en/of de coördinatie verzorgen bij het verbeteren van processen en procesbeheersing.

Figuur 10  Productgerichte organisatie

Bedrijven hebben vaak niet één integrale afdeling Logistiek. Logistiek is kan dan zijn opgedeeld in twee functies: Materials Management (MM) en Fysieke Distributie (FD). MM gaat over het beheersen van de stroom van leverancier tot en met de productie. FD gaat over het traject van het gereed product, vanaf productie tot bij de afnemer.