Als logistiek manager schakel je diverse disciplines in bij het analyseren en verbeteren van processen. Je aanpak lijkt op die bij het organiseren van projecten. Vrijwel alle kenmerken van een projectorganisatie zijn dan ook van toepassing op een integraal werkende logistieke organisatie. Het enige verschil is dat een project een tijdelijke organisatie is, terwijl je als logistiek manager je organisatie wilt laten voortbestaan.
Als logistiek manager zit je op een plek waar veel gebeurt. Er verandert van alles waardoor plannen moeten worden aangepast, nieuwe producten moeten worden geïntroduceerd, werkmethoden moeten worden aangepast. Verbeteringen in processen zijn nodig om sneller en adequater te kunnen reageren op de markt. De kwaliteit van werken moet omhoog om de klanten de service te kunnen geven die hun is beloofd (of die concurrenten aanbieden). De kosten moeten omlaag. Je zult veel aandacht moeten besteden aan het identificeren en oplossen van problemen.
Hou in de gaten dat je als manager je beslissingen kunt indelen in soorten en dat niet elke soort direct hoeft te worden opgelost. Een voorbeeld geven we in tabel 1.
Naar tijdsdruk | – Er is geen acute tijdsdruk (niet te lang met het besluit wachten, anders wordt het probleem alsnog acuut). – Er is haast bij, er is brand (of het gaat om een probleem van iemand die ik niet kan laten wachten). |
Naar complexiteit | – Het probleem is relatief gemakkelijk, het gaat om een rechttoe-rechtaan, routinematig besluit. – Het gaat om een probleem met veel belanghebbenden en grote gevolgen. Het besluit moet goed worden voorbereid en onderbouwd. |
Naar beslis-gereedheid | – Er is een complete, economisch onderbouwde en met de belanghebbenden voorgekookte oplossing gevonden, die voor (bijna) iedereen acceptabel is. – Het besluit is nog onvoldoende voorbereid; kan moeilijkheden opleveren met personeel, klanten of leveranciers; nadere analyse is nodig. |
Tabel 1 problemen ingedeeld
Laten we ter toelichting eend kijken naar de eerste indeling, naar tijdsdruk. De eerste soort, besluiten waar geen acute tijdsdruk voor geldt, komt het meest voor, maar het grootste deel van de tijd is een manager met de tweede soort bezig, met brand blussen. Logisch, want in de logistiek is heel vaak sprake van tijdsdruk. Maar .. kon een deel van die branden misschien worden voorkomen door meer aandacht voor de eerste soort? Problemen figuur die zich aanvankelijk voordoen zonder tijdsdruk worden immers vanzelf steeds urgenter.
Meer dan in andere managementfuncties zul je in de logistiek besluiten moeten nemen. Daarnaast zul je ook de ‘normale’ taken van een manager moeten uitvoeren. Die taken kun je zien als verschillende managementgebieden waar je aandacht aan besteedt.
Mintzberg vat de taken van een manager samen in tien rollen. Deze tien rollen zijn natuurlijk ook van toepassing op logistiek managers. Ze worden weergegeven in figuur 11.
Vaak worden er 5 bestanddelen van een managementfunctie worden genoemd: plannen, organiseren, delegeren, coördineren en controleren. Fayol noemde dit de vijf essentiële bestanddelen van de managementfunctie. We komen daar nog op terug in paragraaf 14.
De onderwerpen management, cultuur, leidinggeven en veranderen zijn nog heel wat andere zaken te behandelen die van groot belang voor managers in de logistiek, maar die vallen buiten het bestek van deze module. We besteden er veel aandacht aan in afzonderlijke modulen.