Logicollege

Twee fundamentele vragen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Als je kosten wilt verlagen of flexibiliteit wilt vergroten, moet je het ontkoppelpunt stroomopwaarts verschuiven. Maar daar zit een ‘natuurlijke’ rem op: elke verschuiving stroomopwaarts betekent een verlenging van de doorlooptijd van een klantenorder. Het KOOP kan maar zó ver naar links, als de markt toelaat. De kwestie waar het om gaat, is: “hoe lang wil/kan de klant op het product wachten”. Wil je betere service bieden en kunnen ingaan op specifieke klantenwensen? Schuif dan het KOOP zoveel mogelijk naar rechts. Ook hier is er een ‘natuurlijke’ rem, je kunt niet verdere naar rechts als de kosten van voorraad en het verlies van productie efficiëntie de kostprijs zover verhogen, dat niet meer tegen goede verkoopprijzen kan worden aangeboden.

Samenvattend staan de 5 karakteristieke posities van het KOOP in onderstaande tabel.

tabel 1: 5 kenmerkende plaatsen voor het KOOP

In onderstaande figuur worden de 5 plaatsen voor het KOOP nogmaals weergegeven, met per plek een korte karakterisering:

 

figuur 7: verschillende plaatsen van het KOOP

Bij het kiezen van een goede locatie voor het KOOP spelen de vier volgende overwegingen een rol:

  • Het KOOP scheidt de ordergestuurde activiteiten van de activiteiten die op prognose plaatsvinden.
  • Het KOOP is de plaats is waar onafhankelijke vraag wordt omgezet in afhan­ke­lij­ke vraag.
  • Het KOOP valt meestal samen met het laatste grote voorraad­punt in een keten.
  • Een KOOP creëert de vrijheid om de ‘bovenstroomse’ activiteiten (de activiteiten vóór het KOOP), te plannen. Zodat je de werklast kunt egalise­ren in de tijd, onaf­hankelijk van vraagschommelingen in de markt.

De keus voor een bepaald ontkoppelpunt behoort dus het resultaat te zijn van een afweging.  Enerzijds speelt de investering in voorraden, en anderzijds de ver­wachte omzetverliezen door nee-verkoop of te lange levertijden. De afweging gaat dus over twee fundamentele vragen:

Hoe ver kun je de voorraad stroomopwaarts leggen zonder dat je klanten verliest door te lange levertijden?

Hoe ver kun je de voorraad stroomafwaarts leggen voordat je onacceptabele voorraadkosten en voorraadrisico’s krijgt?