Logicollege

Prestatie-indicatoren voor voorraadbeheer

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bij voorraadbeheer moet je denken aan de logistieke doelstellingen en de daarbij behorende performance indicators:

  1. Behalen van de gewenste van de servicegraad. Dè prestatie-indicator daarvoor is de hoeveelheid nee-verkoop: hoe vaak kon niet direct uit voorraad worden geleverd. Aanvullende indicatoren: hoeveel is de nee-verkoop in aantallen en in waarde en hoeveel is dat in procenten van de omzet.
  2. Beperken van de voorraad en daarmee van de voor­raadkosten. Dè prestatie-indicator is de dekking (of het omgekeerde, de omloopsnelheid). Deze indicator is handig voor het vergelijken van je voorraadbeleid met concurrenten (benchmark) of om te onderzoeken of het nu beter of slechter gaat dan in vroegere periodes.
    • Dekking, de periode waarvoor de aanwezige voorraad voldoende is (als niets wordt aangevuld): omzet / voorraad . Dit levert een kengetal uitgedrukt in dezelfde tijdseenheid als de periode waarin de omzet wordt aangeduid. Maanden, weken of dagen dekking. Als je bijvoorbeeld de omzet per jaar hebt, maar deze eerst deelt door 52, dan krijg je de dekking in aantal weken.
    • Omloopsnelheid: . Ook nu krijg je een kengetal dat is uitgedrukt met dezelfde eenheid als de omzet: een aantal keren per jaar, maand of week.
  3. Omdat voorraad een dubbele rol speelt in de berekening van de rentabiliteit van het

         Vermogen, is de rentabiliteit een belangrijk kengetal, een performance indicator voor

         het voorraadbeheer. Zie de beschouwing over de Dupont-chart in Module 1.

 

Bijlage 1

Toevoegen extra criteria aan een ABC-analyse op omzet

Nadat je de ABC-analyse op basis van de jaaromzetwaarde hebt uitgevoerd, betrek je de overige factoren in je beschouwing. Er kunnen veel aanleidingen zijn voor opwaarderen, onder andere:

volume, prijs, afbreukrisico, levertijd, opslagcondities, risico van bederf en van veroudering, kosten van nee-verkoop. In tabel  en 6 laten we met voorbeelden zien hoe je deze criteria ‘objectief’ kunt toepassen. Ga daarbij uit van de oorspronkelijk lijst met artikelen, gesorteerd in omzetvolgorde.

tabel 5: voorbeeld van een beslissingstabel voor aanvulling van een abc-analyse

Hoe je deze overige criteria op een systematische manier in de ABC-analyse kunt inpassen, laten we zien in onderstaande tabel. De eindclassificatie van een artikel verhoog je als het ja-antwoord de hoogste classificatie geeft.

tabel 6: ABC-indeling na bijstelling met een aantal relevante factoren