Logicollege

Inleiding

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Leerdoelen
In deze module leer je hoe je door middel van analyses (met name de Lorenz- of Pareto-analyse) groepen kunt vormen binnen een assortiment, die ieder op een andere manier kunnen worden beheerd: andere parameters voor de veiligheidsvoorraad, andere opslagpunten in de keten.

Inleiding

Deze module gaat over het beheer van voorraden voor verschillende soorten producten in een assortiment of een distributienetwerk.

Een praktische benadering om de voorraad van een assortiment te beheren, begint met het indelen van je artikelen in groepen. Dat kan bijvoorbeeld een groepering zijn naar toepassing, naar soort verpakking, naar land van herkomst, naar type afnemer, naar vast, vloeibaar, gas enzovoort. Wellicht kent de onderneming waar je werkt al een commerciële indeling naar categorie waar je op kunt aanhaken.

 

Als voorraadbeheerder ga je per groep de parameters voor seriegrootte en veiligheidsvoorraad vaststellen. Het is een goed begin om als eerste een Pareto- of ABC-analyse te maken op grond van de jaaromzet. Met als doel om gebruik te maken van de 80-20-regel, de ‘wetmatigheid’ tussen oorzaak en gevolg, die onder andere door Lorenz, Pareto en Juran werd gevonden. De regel luidt als volgt:

80% van de gevolgen wordt veroorzaakt door 20% van de oorzaken

 

 

De 80-20 verhouding is een vuistregel, een wetmatigheid die vaak ongeveer op gaat. De feitelijke percentages zullen in de praktijk van geval tot geval verschillen, maar dat maakt weinig uit voor de kracht die van de regel uitgaat: met tamelijk weinig inspanning kan een groot deel van het resultaat worden bereikt.

Als je kans ziet om de paar belangrijke factoren te beheersen, beheers je vrijwel de gehele situatie.
Juran noemde dit het onderscheiden van de significant few ten opzichte van de trivial many.

Voorbeelden: 80% van de afzet realiseer je met 20% van de artikelen; 20% van de artikelen zorgen voor 80% van de omzet; met 20% van de artikelen realiseer je 80% van de winst; 80% van je magazijnruimte wordt ingenomen door 20% van de artikelen; 20% van de artikelen bepalen 80% van het in voorraad vastgelegd vermogen; 80% van de omzet gaat naar 20% van de (vaste) afnemers; 80% van de afzet komt van 20% van de leveranciers enzovoort.

De grafische voorstelling die bij een ABC-analyse hoort, heet Pareto-diagram (of ook wel Lorenz-curve).

Als een detailhandel de voorraad wil verlagen, kan dat door verkorten van de levertijd, bestellen van kleinere series, of hogere leverbetrouwbaarheid (servicegraad). De kosten van de voorraadverlagingkomen te dan bij de ‘hogere’ schakels in de keten. Er zijn andere oplossingen te bedenken, bijvoorbeeld aanpassing van distributiestructuur. Daarin kunnen Pareto-analyses een grote rol spelen.